"il.lustració"El Paleolític Inferior (nivell de reforç)

  • Avaluació Inicial
  • El Paleolític Inferior.Apunts i exercicis (llistat de terminologia demogràfica bàsica)
                                                El f uego
                                                La dieta de los homo sapiens
                                                Los chamanes                                                                                       

 

 

Avaluació Inicial
  1. Què és un fòssil?
  2. Què és un homo de neandertal?
  3. Què és un homo sapiens sapiens?
  4. Et sembla correcte afirmar que nosaltres descendim dels micos?.

Tornar al guió del T.1

"il.lustració"

"il.lustració"Apunts: Estudia la següent informació sobre l'origen de l'home.


L'ésser humà no ha existit sempre. Actualment, segons demostren les restes fòssils trobats, l'antiguitat de la humanitat es situa entorn dels dos o tres milions d'anys abans de Crist (però conforme es fan nous descobriments la data s’allunya cada vegada més). Segons la teoria evolucionista, els avantpassats de l’ésser humà eren els primats fins que en un moment determinat es va iniciar un procés d’hominització (pas d’animal a ser humà) que va separar als primats dels homínids, la nostra espècie. Aquest procés d’hominització , és a dir, d’anar convertint-se en humans, va suposar el bipedisme (caminar dempeus), el desenvolupament del cervell, la fabricació d’instruments i el llenguatge. Aquest procés es va iniciar a l’Africà i algunes de les seves fases ho van fer diversos homínids, entre altres: australopitecs, homo erectus, homo sapiens (Neandertal) i homo sapiens sapiens (Cromanyó). L’època històrica en què apareixen els homínids és el Paleolític Inferior (fa uns tres milions d’anys), època que pertany a l'Etapa Depredadora.  


Tornar al guió del T.2 n.reforç

Tornar al guió del T.2 n. general


                                 Exercici sobre els orígens de la humanitat
"il.lustració" (respon en la teva Llibreta de C. Socials. Recorda les normes de presentació dels exercicis escrits, especialment, indica quin exercici estàs fent).
  1. Què significa hominització?.
  2. Quan es va iniciar?
  3. En què va consistir-hi?
  4. Defineix homínid.
  5. Com es diu l'època històrica que correspon als homínids?.
  6. Quina cronologia té?.
  7. Repassa el quadre sobre les etapes de la Història i digues com era l'economia de l'època paleolítica. Raona la resposta.

Tornar al guió del T.1

El Paleolític Inferior"il.lustració"

Apunts:
Es tenen pocs coneixements de la vida de l'ésser humà en aquesta etapa. Els antropòlegs,que són els científics que estudien les comunitats primitives actuals, i els arqueòlegs, que són els científics que estudien les restes materials trobades, han pogut deduir algunes de les característiques de la vida d'aquests primers humans: no sabien produir aliments i vivien de la recol·lecció, de la caça i de la pesca (economia depredadora). El material que utilitzaven per fabricar els instruments era la pedra, l'os i la fusta. Eren comunitats molt petites d'individus (uns 20 aproximadament) organitzats en clans que compartien els pocs béns que posseïen dirigits per les persones de més edat, que eren les que tenien més experiència.

Tornar alguió del T.1

Exercicis
  • Defineix Paleolític Inferior.
  • L'economia, que és com es diu a la manera d'organitzar-se per a procurar-se els béns materials que es necessiten, ha canviat al llarg de la Hª. Fes un esquema amb els tipus d'economia que han existit.
  • Digues com era l'economia de l' època Paleolítica. Raona la resposta.
  • La societat, que és com es diu a la manera d'organitzar-se per a repartir els béns materials i els drets i deures, ha canviat al llarg de la Hª. Fes un esquema amb els tipus de societat que han existit.
  • Digues com era la societat de l'època Paleolítica. Raona la resposta.
  • Estudia els següents conceptes de la terminologia demogràfica bàsica:
    DEMOGRAFIA. és la ciència que estudia la població
    POBLACIÓ- és el nº d’habitants que viuen en un territori. Depèn de les taxes de mortalitat, natalitat i dels moviments migratoris.
    TAXA DE NATALITAT és el nº  de persones que naixen an.nualment en un territori per cada mil habitants.
    TASA DE MORTALITAT és el nº de persones que moren an.nualment en territori per cada mil habitants
    IMMIGRAR.- instalar-te a viure en un territori provinent d’altre.
    EMIGRAR.-anar-te del teu territori per instalar-te a viure  en altre.
    NÒMADA.- persona que es trasllada de territori cada cert temps.
    SEDENTARI.- persona que viu permanentment en un determinat territori.
    DENSITAT DE POBLACIÓ és la quantitat d'habitants per Km2
  • Selecciona les característiques demogràfiques del Paleolític:
    alta natalitat                                              baixa natalitat
    alta mortalitat                                            baixa mortalitat
    creixement vegetatiu elevat             creixement vegetatiu baix
    sedentarisme                                            nomadisme
    densitat elevada                                        poca densitat

 

  • Recordeu que per facilitar l’estudi de la Hª, els historiadors  han dividit les grans èpoques de la Història en etapes més curtes: La Prehistòria o Depredadora l’han dividit en Paleolític Inferior (2mill aC-40.000) i Paleolític Superior (40.000 aC-3000 aC).  Completa el següent eix cronològic acolorint  el Paleolític Inferior   i el Paleolític Superior

eix cronològic

NOTA: els punts suspensius... indiquen talls en els anys per no haver de fer un eix massa llarg. En l’eix, la cronologia indica l’inici de cada època històrica.

 


 

Text 1

   Para la gente que vivía en aquella fría región periglacial, el fuego era esencial: establecía la diferencia entre la vida y la muerte. Era necesario saber cómo encenderlo, cómo mantenerlo vivo y cómo llevarlo de un lugar a otro. Pese a que podían alcanzarse temperaturas bajísimas, en la gran extensión de territorio que bordeaba las enormes capas de hielo glacial al sur de la regiones polares abundaba la vida. Los inviernos brutalmente fríos y secos impedían el crecimiento de los árboles, pero en las latitudes medias el clima seguía siendo estacional. Incluso llegaba a ser caluroso en verano, lo cual propiciaba la aparición de vastas praderas que proporcionaban alimento a las enormes manadas de gran variedad de animales pacedores. Éstos, a su vez, servían de alimento de alto valor energético a los animales carnívoros y omnívoros.
Todas las especies que habitaban cerca del hielo se habían adaptado al frío desarrollando pieles provistas de tupido y caliente pelo; todas excepto una. Los humanos de piel desnuda eran criaturas tropicales incapaces de vivir en zonas frías por sus propios medios. Llegaron allí más tarde, atraídos por la abundancia de comida, y al cabo del tiempo aprendieron a controlar el fuego. Cuando empezaron a usar las pieles de los animales que inicialmente cazaban sólo para alimentarse, pudieron sobrevivir durante un tiempo expuestos a los elementos, pero para vivir necesitaban fuego, para estar calientes mientras descansaban y dormían, y para guisar la carne y las verduras y hacerlas más fáciles de digerir. Cuando había a mano materiales combustibles, no tenían problemas para encender fuego en cualquier momento, pero sabían muy bien que cuando esos materiales escaseaban, o atravesaban épocas de lluvias o nieve, hacer fuego les resultaba muy difícil, y era entonces cuando se daban cuenta de hasta qué punto dependían de él.


Text 2

Los primeros “Homo sapiens” comían hipopótamos, según   demuestran los fósiles de animales encontrados junto a los restos humanos de hace 160.000 años. En estos fósiles han   quedado las marcas que dejaron los humanos con sus cuchillosde piedra al descarnar animales, lo que permite saber qué   comían los primeros miembros de nuestra especie. Entre losplatos de su menú, destacaban, además de los vegetales que   recolectaban y que seguramente representaban el grueso de sudieta, la carne de buey y la de hipopótamo.Los hipopótamos abundaban hace 160.000 años en el lugar   donde vivieron aquellos primeros “Homo sapiens”, según una investigación que ha analizado la zona donde se han encontrado   los fósiles humanos: era a orillas de un lago de agua dulce donde había una fauna variada que incluía siluros y cocodrilos. A   los hipopótamos, “no sabemos si los mataban o los carroñeaban”, declara el investigador Yonas Beyene en un   dossier de prensa difundido por los autores del trabajo. Pero lo que es seguro es que “les gustaban los hipopótamos”.

                                                                                                                                    LA VANGUARDIA - 12/06/2003

1) De què tracten els textos? Posa’ls un títol.
2) Després d’haver-los comprés subratlla les idees fonamentals.

 

Text 3                                                               Los chamanes
Varias personas habían utilizado ya una de las dos piritas para encender fuego, pasándosela de unos a otros por riguroso turno, cuando llegó Jondalar con más piedras. La Primera hechicera en persona fue a cogerle las piedras del fuego a la entrada, las contó y se las entregó a Ayla. A partir de ese momento, las sesiones de adiestramiento se aceleraron. Una vez que todos los chamanes consiguieron encender como mínimo un fuego, fue Zelandoni quien planteó la pregunta que todos deseaban formular.
-¿Qué planeas hacer con todas esas piedras para encender el fuego?
-Desde el principio, Jondalar tenía intención de compartirlas con su gente -respondió Ayla-. Depende de cuántas encontremos. No creo que me corresponda sólo a mí decidirlo.
-Naturalmente podemos buscarlas entre todos, pero ¿crees que hay piedras suficientes para todos los clanes? -preguntó la Primera hechicera. Las había contado y conocía ya la respuesta.
- creo que sí hay suficientes -contestó Ayla.
-Si sólo hay una por clan, opino que la piedra del fuego debería confiársele al chamán de cada clan -propuso la Hechicera del Decimocuarto clan.
-Estoy de acuerdo convino la Hechicera del Quinto-, y creo que deberías guardar en secreto esa manera de encender fuego. Si sólo nosotros pudiéramos encender fuego así, imaginad el respeto que infundiríamos. Pensad en cómo reaccionaría un clan al ver aparecer el fuego instantáneamente por obra de un chamán, en especial si reina una oscuridad total. -Sus ojos rebosaban entusiasmo-. Tendríamos mucha más autoridad, y podría ser una forma eficaz de aumentar la trascendencia de las ceremonias.
-Tienes razón, Hechicera del Quinto Clan -dijo el del Decimocuarto-. Es una excelente idea.
-Estas piedras del fuego serían demasiado útiles para un clan como para mantenerlas en secreto -dijo la Primera Hechicera-. Estamos aquí para servir a la  Madre Tierra, el gran espíritu Benefactor. Debemos pensar siempre ante todo en los intereses de nuestro clan. Para nosotros estaría bien quedarnos con esta piedra del fuego sin compartirla, pero el interés de todos los miembros de los clanes está por encima de nuestros deseos. Las piedras de la tierra son los huesos de la Gran Madre Tierra. Son un Don de Ella; no podemos retenerlas sólo para nosotros.
                                                                                              Autiel, J.M. Los refugios de piedra


1)a) De què tracta el text?   b) Indica a quina època històrica correspon el text.
2)Què era un xaman?.
3) a) Què proposa la “Hechicera del Quinto”?. b) Amb quin objectiu?
4) Què proposa la “Primera hechicera”?
5) Quina de les dues xamanes et sembla millor?. Raona la resposta.
6) Quina mentalitat  o manera d’entendre el món correspon a aquesta època?
7) Quin tipus d’organització política tenien en aquesta època?. Explica les característiques.

Tornar alguió del T.1

  Des d'un punt de vista històric, et sembla que hi ha alguna incorrecció en el dibuix?. Raona la resposta.

"il.lustració"Tècnica d'estudi: Com estudiar una lliçó
"il.lustració"

  1. Saber de què tracta llegint el títol general i  els títols dels diferents apartats.
  2. Llegeix  el primer apartat i  fes un llistat amb totes les paraules que no s'entenen
  3. Busca al diccionari el significat adequat de cadascuna de les paraules anteriors.
  4. Escriu en el llibre, al costat de cada paraula, el significat que has trobat (amb un llapis)
  5. Torna a llegir l'apartat.
  6. Si hi ha alguna idea que no entens consulta a la professora/or.
  7. Si has entès tot el text bé, subratlla (amb un llapis) les idees més importants.
  8. Fes un resum d'aquest apartat de la lliçó a la teva Llibreta de Ciències Socials.
  9. Ara, cal memoritzar la informació fonamental, que és la que estarà recollida al resum fet.
  10. Elabora un llistat amb els conceptes fonamentals que han sorgit en aquest apartat (i que  escriuràs   a  la  teva  Llibreta  amb el nom de terminologia  del tema  .......,)     i defineix-los.

Tornar al apunts

"il.lustració"Tècnica d'estudi

  El subratllat de les idees essencials d'un text

  • El subratllat exigeix haver comprés el text.
  • Un cop entés, heu de subratllar les idees essencials. Estratègies per esbrinar quines són les idees essencials:
    1. les idees essencials són, en principi,  les que ens aporten nous coneixements.
    2. les idees essencials són la informació que conté les respostes a les preguntes que ens fem per comprendre un text (de què tracta, com passa , quan passa,.... on, qui...?).
    3. Tot això és el que haurem de subratllar. La resta (exemples, comparacions...) no interessa.
  • Va bé seguir els consells següents per subratllar un text:
    • un cop subratllat el text, només llegirem i tindrem en compte les idees que hem destacat. Això suposa que les idees subratllades han de tenir sentit propi al llegir-les. Per aconseguir-ho, a vegades és  necessari afegir alguna  paraula que s’escriu al costat.
    • És convenient que al subratllar utilitzeu un llapis que es pugui esborrar amb facilitat si ens hem equivocat.  

Tornar a l'exercici

Tornar al guió del T.2 de reforç

Tornar a l'índex de Primer